Waarom de iPad geen ‘duur’ onderwijs-apparaat is

Geplaatst door op 8 mei 2014 in Achtergronden | 0 reacties

Waarom de iPad geen ‘duur’ onderwijs-apparaat is

In een recent onderzoek van J.D. Power, aangehaald door de Nederlandse site OMT, blijkt dat de iPad de nummer 1 is als het gaat om tevredenheid van de gebruikers. Op vier van de vijf punten laat Apple de concurrenten (ver) achter zich: prestaties, gebruiksgemak, hardware design en mogelijkheden. Alleen op het vijfde punt, de prijs, moet de iPad het afleggen. En laat dát nu op veel, met name Nederlandse, scholen het belangrijkste argument zijn in de aanschaf van een device…

Is dat niet vreemd? Zouden niet juist de vier andere punten veel zwaarder moeten wegen in de keuze voor een device? Om nog maar te zwijgen over de beschikbaarheid van content en apps? En ís de iPad wel zo duur? Vreemd genoeg vinden veel mensen dat, terwijl dat in de praktijk niet klopt…

Voordat Apple in 2010 met de eerste iPad kwam, waren en al ’tablet-pc’s’: laptops waarvan je het scherm kon draaien en achterstevoren kon dichtvouwen, zodat je met het zware apparaat kon rondzeulen en waarvan je een niet-aangepaste Windows-versie kon bedienen met een pennetje. Niemand gebruikte die ’tabletfunctie’ vaker dan een paar keer. Deze ’tablet-pc’s’ kostten $1200,-. Of meer.

Vlak voordat de eerste iPad geïntroduceerd werd, waren er geruchten dat Apple met deze tablet onder de $1000,- of misschien zelfs onder $900,- zou gaan zitten: een koopje! Vriend en vijand werden dan ook verrast bij de presentatie van de iPad: $499,-. Veel tech websites noemden de prijs “de belangrijkste innovatie” van de iPad (1, 2), waarbij ARS Technica zelfs schreef dat concurrenten hun ‘zaken opnieuw moesten doordenken‘ door de lage iPad-prijs.

Het kostte concurrerende tabletmakers een jaar om hun zaken opnieuw te doordenken. En een van de weinige antwoorden (dat wil zeggen: een iPad-kopie) kwam net vóór de lancering van de iPad 2, in het voorjaar van 2011. Samsung introduceerde de Galaxy Tab. Meteen ná de presentatie van de iPad 2, haalden ze die weer van de markt, naar hun eigen zeggen “door Apple weer terug naar de tekentafel gestuurd” (1, 2).

Sindsdien bestaat het antwoord van de concurrerende tabletmakers uit het met verlies verkopen van inferieure tablets (zowel qua hardware als qua software), met als doel toch nog zoveel mogelijk marktaandeel te krijgen. Niet het product maar marktaandeel als belangrijkste doel. En apparaten die wel hoogwaardig hardware hebben, zoals de tablets van Microsoft zelf, zijn $200,- duurder (later eveneens onder de kostprijs beschikbaar omdat ze niet verkochten).

Kortom: het lukt concurrenten kennelijk niet wat Apple wel voor elkaar krijgt: kwalitatief hoogwaardige tablets verkopen voor een goede prijs en met een gezonde winst. Winst die weer geïnvesteerd kan worden in de ontwikkeling van de iPad van de toekomst. Dat dit niet lukt is niet zo gek, gezien het feit dat Apple meer dan 5 jaar met een groot team aan de ontwikkeling van (de productie van) de originele iPad heeft gewerkt; tijd die andere tabletmakers hebben bespaard door de iPad simpelweg te kopiëren. En het kopiëren van technologie zorgt ervoor dat je per definitie achter de feiten aanloopt.

En de iPad? Die is sinds die tijd lichter, sneller en beter geworden, voor dezelfde prijs en met een enorme toename van educatieve apps. Onderwijl zijn er goedkopere iPad-varianten bij gekomen: de even krachtige iPad mini en het voorjarige iPad-model, beide voor ±€100,- minder dan de €479,- die voor het duurste iPad-model neergelegd moet worden.

Bron: Wesley A. Fryer, speedofcreativity.org

Bron: Wesley A. Fryer, speedofcreativity.org

De iPad duur noemen is dus niet alleen onterecht, maar ook oneerlijk in het licht van de geschiedenis. Het is immers juist Apple geweest die met de iPad het eerste apparaat op de markt bracht dat goedkoop genoeg was om massaal door scholen ingezet te kunnen worden als learning device. En als dit apparaat ook nog eens de meest hoogwaardige is, moet je als school geen concessies willen doen in prijs, zeker als je zoiets belangrijks als het onderwijs van onze leerlingen ermee wilt bedienen.

Opmerkingen? Tips? Ervaringen? Laat een bericht achter!